زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

تعلیم اسماء به آدم (قرآن)





بنا به آیات قرآن، علم اسما به آدم علیه‌السلام تعلیم داده شد.


۱ - تعلیم‌دهنده اسما



تعلیم همه اسما و معانی آن به آدم علیه‌السلام، از سوی خداوند:
«وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا...؛سپس علم اسماء (علم اسرار آفرینش و نام‌گذاری موجودات) را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست می‌گویید، اسامی اینها را به من خبر دهید!».

۲ - حکمت تعلیم اسما


حکمت تعلیم اسما به آدم علیه‌السلام عبارت است از:

۲.۱ - اثبات برتری


تعلیم تمامی اسما به آدم علیه‌السلام، جهت اثبات برتری آدم علیه‌السّلام بر فرشتگان:
«وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ؛سپس علم اسماء (علم اسرار آفرینش و نام‌گذاری موجودات) را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست می‌گویید، اسامی اینها را به من خبر دهید!»

۲.۲ - زمینه‌ساز خلافت


لیاقت آدم علیه‌السّلام برای فراگیری اسمای الهی ، زمینه ایجاد شایستگی او برای خلافت در زمین:
«وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ • وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ؛(به خاطر بیاور) هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت: من در روی زمین، جانشینی (نماینده‌ای) قرار خواهم داد. فرشتگان گفتند: پروردگارا! آیا کسی را در آن قرار می‌دهی که فساد و خونریزی کند؟! (زیرا موجودات زمینی دیگر، که قبل از این آدم وجود داشتند نیز، به فساد و خونریزی آلوده شدند. اگر هدف از آفرینش این انسان، عبادت است،) ما تسبیح و حمد تو را بجا می‌آوریم، و تو را تقدیس می‌کنیم. پروردگار فرمود: من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید• سپس علم اسماء (علم اسرار آفرینش و نام‌گذاری موجودات) را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست می‌گویید، اسامی اینها را به من خبر دهید!»

۳ - پانویس


 
۱. بقره/سوره۲، آیه۳۱.    
۲. بقره/سوره۲، آیه۳۱.    
۳. بقره/سوره۲، آیه۳۰.    
۴. بقره/سوره۲، آیه۳۱.    
۵. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۱۲۰.    
۶. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۱۷۳.    


۴ - منبع


مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۲۳۱، برگرفته از مقاله «تعلیم آدم علیه‌السلام».    


رده‌های این صفحه : تعلیم | حضرت آدم | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.